O Holender! Rowerowy podbój Brazylii. Jak wypożyczyć rower miejski?
System wypożyczania rowerów miejskich
W każdym z odwiedzonych przeze mnie miast znajdował się system rowerów miejskich, sponsorowany przez bank Itau. W każdym z tych miejsc, zarówno stacje jak i rowery są pomalowane na jedyny w swoim rodzaju kolor pomarańczowy.
Rowery typu "Samba" są wszędzie identyczne.
Opis:
- rama aluminiowa
- lusterko wsteczne (w teorii)
- siodełka z regulacją wysokości (czasami poluzowane tak, że nie da się ich zablokować)
- koszyk
- błotniki
- dzwonek
- odblaski przód/ tył
- 3 biegi w piaście
- niektóre rowery w teorii posiadają niewielkie przednie i tylne światło. W praktyce magicznym sposobem lampki poznikały
Ważną lekcją było nauczenie się, żeby przed wybraniem konkretnego roweru sprawdzić 3 podstawowe sprawy:
1. Czy oba koła są napompowane?
2. Czy siodełko da się zablokować?
3. Czy biegi działają (przeskakują)?
W pewnym momencie godziłam się na rower, jeżeli przynajmniej punkt 1 oraz, dowolnie, punkt 2 lub 3 były w porządku. Nie można mieć wszystkiego.
//Ciekawostka z Brasilii - Rafael powiedział mi, że system city bike' ów to dość nowa sprawa. Byłam mocno zdziwiona, bo rowery były naprawdę w dużej większości w fatalnym stanie. Powiedział mi, że niedawno było dość głośno w mediach o aktach wandalizmu związanych z rowerami miejskimi. Brasilia to miasto wybitnie nastawione na ruch samochodowy. Pieszy czy rowerzysta stanowił dotychczas niewygodny dodatek do miasta bardziej niż jego pełnoprawnego użytkownika. Okazało się, że rowery miejskie zaczęły stanowić takie zagrożenie dla korporacji taksówkarskich, że zaczęły one konsekwentnie demolować rowery.//
Proces wypożyczania jest dość prosty, jedyny problem może sprawić zarejestrowanie się w systemie. Można to zrobić poprzez stronę internetową, ale rejestracja wymaga bardzo wielu informacji, czasami trudnych do uzyskania np. tel domowy na terenie danego stanu. Po rejestracji należy odpalić aplikację na telefonie, wybrać konkretną stację, numer roweru, wyciągnąć rower z blokady. I można jechać.
Zasada główna jest prosta: pierwsza godzina przejazdu jest darmowa (po uiszczeniu miesięcznej lub rocznej opłaty, w zależności od miasta). Po niej należy odczekać 15 min, żeby móc ponownie wypożyczyć rower na kolejną darmową godzinę. W razie niedochowania tych warunków,
Koszty wypożyczenia wahają się w zależności od miasta.
DF Brasilia - opłata roczna 10 BRL bikebrasilia
Rio de Janeiro - opłata 30-dniowa 10 BRL bikerio
Sao Paulo ("Sampa") - rejestracja darmowa bikesampa
Salvador - opłata roczna 10 BRL bikesalvador
Recife - opłata 30-dniowa 10 BRL bikepernambuco
Systemem wypożyczania zawiaduje "mobilicidade". Na ich stronie można wyszukać inne miejsca, w których działają rowery miejskie. Lista miast z sytemami mobilicidade
//W Sao Paulo od 2013 r. działa drugi system wypożyczania rowerów miejskich - CicloSampa. Sponsorowane przez bank konkurencyjny do Itau, Bradesco, wyróżniają się kolorem ciemnoczerwonym. Poza tym rowery są prawie identyczne jak te Itau. Wszystko fajnie, więcej rowerów, więcej możliwości. Teoretycznie. Szkoda jedynie, że oba systemy nie są ze sobą zintegrowane. Użytkownik musi więc zawczasu wybrać kolor swojej przejażdżki.
CicloSampa vs. Bike Sampa//
W każdym z odwiedzonych przeze mnie miast znajdował się system rowerów miejskich, sponsorowany przez bank Itau. W każdym z tych miejsc, zarówno stacje jak i rowery są pomalowane na jedyny w swoim rodzaju kolor pomarańczowy.
Okolice Marco Zero w Recife. Pomarańczowa Samba.
Opis:
- rama aluminiowa
- lusterko wsteczne (w teorii)
- siodełka z regulacją wysokości (czasami poluzowane tak, że nie da się ich zablokować)
- koszyk
- błotniki
- dzwonek
- odblaski przód/ tył
- 3 biegi w piaście
- niektóre rowery w teorii posiadają niewielkie przednie i tylne światło. W praktyce magicznym sposobem lampki poznikały
Ważną lekcją było nauczenie się, żeby przed wybraniem konkretnego roweru sprawdzić 3 podstawowe sprawy:
1. Czy oba koła są napompowane?
2. Czy siodełko da się zablokować?
3. Czy biegi działają (przeskakują)?
W pewnym momencie godziłam się na rower, jeżeli przynajmniej punkt 1 oraz, dowolnie, punkt 2 lub 3 były w porządku. Nie można mieć wszystkiego.
//Ciekawostka z Brasilii - Rafael powiedział mi, że system city bike' ów to dość nowa sprawa. Byłam mocno zdziwiona, bo rowery były naprawdę w dużej większości w fatalnym stanie. Powiedział mi, że niedawno było dość głośno w mediach o aktach wandalizmu związanych z rowerami miejskimi. Brasilia to miasto wybitnie nastawione na ruch samochodowy. Pieszy czy rowerzysta stanowił dotychczas niewygodny dodatek do miasta bardziej niż jego pełnoprawnego użytkownika. Okazało się, że rowery miejskie zaczęły stanowić takie zagrożenie dla korporacji taksówkarskich, że zaczęły one konsekwentnie demolować rowery.//
Proces wypożyczania jest dość prosty, jedyny problem może sprawić zarejestrowanie się w systemie. Można to zrobić poprzez stronę internetową, ale rejestracja wymaga bardzo wielu informacji, czasami trudnych do uzyskania np. tel domowy na terenie danego stanu. Po rejestracji należy odpalić aplikację na telefonie, wybrać konkretną stację, numer roweru, wyciągnąć rower z blokady. I można jechać.
Zasada główna jest prosta: pierwsza godzina przejazdu jest darmowa (po uiszczeniu miesięcznej lub rocznej opłaty, w zależności od miasta). Po niej należy odczekać 15 min, żeby móc ponownie wypożyczyć rower na kolejną darmową godzinę. W razie niedochowania tych warunków,
Koszty wypożyczenia wahają się w zależności od miasta.
DF Brasilia - opłata roczna 10 BRL bikebrasilia
Rio de Janeiro - opłata 30-dniowa 10 BRL bikerio
Sao Paulo ("Sampa") - rejestracja darmowa bikesampa
Salvador - opłata roczna 10 BRL bikesalvador
Recife - opłata 30-dniowa 10 BRL bikepernambuco
Systemem wypożyczania zawiaduje "mobilicidade". Na ich stronie można wyszukać inne miejsca, w których działają rowery miejskie. Lista miast z sytemami mobilicidade
//W Sao Paulo od 2013 r. działa drugi system wypożyczania rowerów miejskich - CicloSampa. Sponsorowane przez bank konkurencyjny do Itau, Bradesco, wyróżniają się kolorem ciemnoczerwonym. Poza tym rowery są prawie identyczne jak te Itau. Wszystko fajnie, więcej rowerów, więcej możliwości. Teoretycznie. Szkoda jedynie, że oba systemy nie są ze sobą zintegrowane. Użytkownik musi więc zawczasu wybrać kolor swojej przejażdżki.
CicloSampa vs. Bike Sampa//
Komentarze
Prześlij komentarz