O Holender! Rowerowy podbój Brazylii. Infrastruktura rowerowa.

Do Olindy nie jeździ się w niedzielę (wszystkie muzea są zamknięte).
Do Olindy dojechać wygodnie rowerem można tylko w niedzielę.
*przy czym należy pamiętać, że wygodny rower miejski to oksymoron. Słów tych nie należy używać w jednym zdaniu. W Brazylii pojęcia te wzajemnie się wykluczają.

Dobry koszyk to podstawa / Rio de Janeiro

Ścieżki rowerowe w Brazylii

W brazylijskich miastach takich jak Rio, Recife czy Salvador infrastruktura rowerowa istnieje głównie wzdłuż wybrzeży. Ścieżki rowerowe biegną wzdłuż plaż, oddzielone od jezdni podwyższonym krawężnikiem. Mają własną sygnalizację świetlną, na którą nikt nie zwraca uwagi. Korzystają z nich rowerzyści, rolkarze, deskorolkarze, biegacze, kobiety z wózkami. W środku tych miast ścieżki rowerowe to raczej rzadkość, chociaż nie można powiedzieć, że w ogóle ich nie ma. 

Rio de Janeiro


 Ścieżka wokół Lagoa de Rodrigo Freitas

Ścieżka w okolicach Botafogo/ Flamengo

W Rio de Janeiro prawie bezkolizyjnie można przejechać z Ipanemy, przez Copacabanę aż do Praia Vermelha i Pao de Acucar, a dalej przy marinach aż do Lapy (trasa głównie wzdłuż brzegu). Swobodnie można też okrążyć jezioro Lagoa de Rodrigo Freitas. Widziałam też znak wskazujący trasę rowerową w okolicach parku Floresta da Tijuca. Kłopotliwe może być dotarcie do samej ścieżki. Startuje ona na dość wysoko w stosunku do poziomu morza, kawałek drogi od centrum. Nie jestem więc pewna jak bardzo jest przystępna, ale podejrzewam, że walory krajobrazowe i widokowe muszą rekompensować wszelkie trudności. 


Ścieżka rowerowa w parku Floresta da Tijuca

Mapa tras rowerowych w Rio de Janeiro

W centrum miasta ulice rzadko kiedy przewidują przestrzeń dla rowerzystów. Co nie znaczy, że rowerzystów nie ma. Są, nawet w największym upale przebijają się na swoich dwóch kółkach przez stojące powietrze, pyły i smogi. Jednokierunkowe, wielopasmowe i zatłoczone ulice Rio mogłyby stanowić pewnego rodzaju barierę, ale nie w Brazylii. Rowerzyści nic sobie z "sentido unico" (jeden kierunek) nie robią, to coś co przytrafia się innym. Wielokrotnie widziałam jak pod prąd, prawym pasem mknęli beztrosko spaleni słońcem śmiałkowie. Spytałam Liane, "cariocę" [carioca -mieszkaniec Rio, czyt. karjoka], co na to policja. Policja na to nic. "Mnóstwo ludzi tak jeździ. To normalne. Policjanci mają pilniejsze sprawy Najczęściej gdzieś w cieniu."

Recife


Okolice Marco Zero. Po lewej widać "niedzielną wydzieloną trasę rowerową.

W Recife na co dzień "ciclovią", ścieżką rowerową, przetransportować można się głównie wzdłuż plaż. Z Boa Viagem do centrum wiedzie jedna główna trasa. Jest ona jednak dość uciążliwa, co kilkaset metrów ścieżka odbija w jedną stronę, tworząc na całej długości irytujący zygzak. W okolicy Marco Zero (punkt "zerowy" Recife, z którego odliczane są odległości od centrum) nie zauważyłam specjalnie dużo tras rowerowych (żadnej?), i muszę przyznać, że przebicie się przez te okolice stanowiło dla mnie nie lada wyzwanie. Poza niedzielą. W niedziele i święta w Recife wygradzana jest tzw. ciclovia temporaria. Jest to wydzielony, specjalnie utworzony pas dla rowerów biegnący z Boa Viagem, tj Zonę Sul, przez Marco Zero, do Zony Norte. 
Recife odgraża się, że to dopiero początek. Zauważono zapotrzebowanie i rosnące zainteresowanie transportem rowerowym i niedawno pojawiły się deklaracje o powstaniu 590 km nowych tras rowerowych w całym regionie metropolitalnym Grande Recife.
Mapa ścieżek rowerowych Recife

Salvador 

Salvador chciałby stać się miastem pro-rowerowym z największą liczbą tras rowerowych. Powoli, nie zawsze konsekwentnie, wprowadza projekty w życie. Miasto jest bardzo duże i wiele z dalszych dzielnic mogłoby uzyskać świetne połączenie przez wprowadzenie dogodnych połączeń dla rowerów. Plan jest ciekawy, ale wielu mieszkańców narzeka, że to utopia. Do tego droga utopia. A Salvador jest miastem z wieloma innymi palącymi problemami, jak bezrobocie, przestępczość czy analfabetyzm (w stanie Bahia odsetek analfabetów wśród osób powyżej 15 roku życia w 2009 r wynosił 15-19%! mapa). W tej chwili ścieżek jest raczej niewiele, standardowo biegną wzdłuż wybrzeża. 
Cidade Bicicleta - Miasto-Rower / film 
Mapa proponowanych tras rowerowych
Mapa istniejących tras w Salvadorze

Sao Paulo


 Ścieżka w centrum Sao Paulo

 Ścieżka w centrum Sao Paulo

 Ścieżka w parku Ibirapuera w Sao Paulo (ograniczenie do 20km/h)

Ścieżka w parku Ibirapuera w Sao Paulo


Sao Paulo, m.in. z racji nigdy niekończących się korków (inne rozwiązanie - helikoptery) także powoli stawia na rowery. Ścieżek jest dzisiaj całkiem sporo (mapa), a ma być jeszcze więcej (plan przebudowy Avenida Paulista - jednej z głównych ulic SP). Sao Paulo słynie też z największego parkingu rowerowego w obu Amerykach. Przy stacji metra Maua powstał obiekt, czynny 365 dni w roku, 24h na dobę, zdolny pomieścić 2000 rowerów. Za niewielką opłatą (10BRL, tj ok 13zł) wykupuje się miesięczne członkostwo, które uprawnia między innymi do kawy, dostępu do szatni i pryszniców, zniżek na wykwalifikowany serwis. Parking okazał się takim sukcesem, że po nim powstało wiele (mniejszych) w różnych częściach miasta, łącznie zapewniając miejsce dla ponad 10 000 użytkowników. Świetnie powiązane z metrem i komunikacją miejską mogą stać się podstawą dla odciążenia zatłoczonych ulic miasta. 
O parkingu w Maua

DF Brasilia

Widok ścieżek biegnących wzdłuż Eixo Monumental/ Osi Monumentalnej w Brasilii

 Ścieżka wzdłuż Eixo Monumental/ Osi Monumentalnej w Brasilii

Ścieżka w Parque da Cidade, ogromnym parku miejskim  w Brasilii

Stolica, DF Brasilia, ścieżek rowerowych w samym centrum miasta ma naprawdę dużo. Przez całą główną oś (Eixo Monumental, patrz tu) można w miarę wygodnie przejechać, może poza przekraczaniem większych arterii dla samochodów, co w stolicy nigdy nie jest proste. A większe arterie są w zasadzie wszędzie. Ścieżki są w miarę wygodne, ale rowerzystów nie ma zbyt wielu (gorrrrąco!). Miasto planuje usprawnić i spopularyzować transport rowerowy (standardowo - korki!). W niedalekich planach pojawiają się trasy łączące  Brasilię z jej "satelitami" (w skrócie - przedmieścia), takimi jak Gama czy Samambaia.  Planowana jest ciągła trasa okrążająca (sztuczne!) jezioro Lago Paranoa, dodatkowe ścieżki wzdłuż północnego i południowego skrzydła miasta (Asa Sul, Asa Norte). Jeżeli, jak przewidywano wstępnie, do końca 2014r. udało się miastu oddać wszystkie planowane trasy, Brasilia posiadałaby w tej chwili ok. 600km ścieżek rowerowych, to jest więcej niż Kopenhaga (350km) czy Amsterdam (400km), i prawie tyle co Nowy Jork (670km). 
Samorząd DF wypuścił niedawno aplikację CicloVida DF, która ma za zadanie sprawdzenie dostępność tras rowerowych, pokazanie np. utrudnień w postaci robót drogowych czy ilości spalin zawartych w powietrzu. Przelicza także czas trasy i spalone kalorie. Aplikacja póki co jest raczej ciekawostką, ale docelowo może stać się wygodnym narzędziem (poza wujkiem Google'm) ułatwiających układanie trasy przejazdu. 
Recenzja (PT) CicloVida DF
Szczegółowy opis stanu ścieżek rowerowych w różnych dzielnicach
Mapa istniejących i planowanych tras w Brasilii

***

Ścieżka wzdłuż Eixo Monumental/ Osi Monumentalnej w Brasilii.  

***

Będąc w Campinas nie widziałam ani jednego rowerzysty, ani też ścieżek rowerowych. Spytałam Raquel, dlaczego tak jest. 
"Calor!" (gorąco). 
Mam więc pewne wątpliwości, czy Brazylijczycy masowo przesiądą się na rower, tak jak życzyłyby sobie tego samorządy. 
W Pałacu Prezydenckim, gdzie pracuje Rafael, nie ma szatni czy pryszniców, z których strudzony rowerzysta mógłby skorzystać. A w Brasilii nawet 10 min jazdy może spowodować konieczność kompletnej wymiany garderoby (dzisiaj 25 stopni C w nocy). 

***
Przeróżne mapy dot. Brazylii

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Małżeństwo z Brazylijczykiem w Brazylii - procedury

Bezpieczna podróż po Brazylii

Moje wielkie brazylijskie wesele - Pousada Kumaki