Pobyt czasowy z małżonkiem obywatelstwa polskiego - jak wypełnić wniosek

Wpadliśmy w panikę, porozsyłaliśmy pisma - i staliśmy się trochę mądrzejsi. Niewiele mądrzejsi... ale mądrzejsi.

Po tym jak dowiedzieliśmy się, że w PUW brak terminów aż do maja na złożenie wniosku o pobyt czasowy, zaczęliśmy szukać. Pisać. Miotać się w obawie, że pomimo 3 miesięcy do upływu terminu - nie zdążymy z zalegalizowaniem pobytu Pappy Gringa na następne 2 lata.

Napisaliśmy do Obsługi Klienta w PUW, napisaliśmy do Oddziału ds. Cudzoziemców, w porywie bezsilności wystosowaliśmy nawet skargę do (właściwego, skargi wnosi się do "właściwych" ministrów) Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Czego się dowiedzieliśmy? Że nie da się ogarnąć napływu ludzi z Ukrainy, i urzędy i agencje nie radzą sobie z całą tą rzeką ludzi, która chce się tu sprowadzić.

Wniosek o Zezwolenie na Pobyt Czasowy rzeczywiście można wysłać pocztą albo zostawić w Kancelarii PUW. W żadnym z tych wypadków nie oznacza to jednak rozpoczęcia procesu, tzn. dalej Pappa Gringo byłby w Polsce nielegalnie po upływie ważności jego obecnej karty pobytu. Trzeba złożyć Wniosek przed urzędnikiem i zostawić odciski palców, okazać wszystkie oryginały - i dopiero wtedy - kiedy rozpocznie się proces analizy wniosku, Pappa Gringo będzie legalnie oczekiwał na wydanie Decyzji (mówimy wtedy o legalnym pobycie po upływie ważności posiadanego zezwolenia na pobyt czasowy w rozumieniu art. 108 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach). Gdyby w okresie po upływie ważności np. zatrzymała was Policja, mówicie, że złożyliście wniosek i czekacie na Decyzję. Wówczas panowie policjanci kontaktują się z Urzędem i weryfikują czy rzeczywiście tak jest.

Co ważne, Pappa Gringo oczekując na Decyzję będzie mógł też legalnie pracować (na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

WYPEŁNIAMY WNIOSEK

Sam wniosek, dotyczący zezwolenia na pobyt czasowy, możecie pobrać tutaj. Bardzo ważne jest zapoznanie się z pouczeniem znajdującym się we Wniosku, który daje kilka wskazówek co do prawidłowego wypełnienia wniosku. Między innymi:
  • Wniosek wypełnia się w języku polskim
  • Należy wypełnić wszystkie wymagane rubryki - tzn. trzeba wpisać BRAK lub NIE DOTYCZY, ale nie wolno zostawić pustych punktów
  • W części A w rubryce „Płeć” wpisać „M” – w przypadku mężczyzny, „K” – w przypadku kobiety; w rubryce: „Stan cywilny” należy użyć sformułowań: panna, kawaler, mężatka, żonaty, rozwiedziona, rozwiedziony, wdowa, wdowiec 
  • Jeżeli w jakiejkolwiek rubryce formularza jest zbyt mało miejsca na wpisanie wymaganych informacji, dalsze informacje, wraz ze wskazaniem rubryki/rubryk, których dotyczą, należy podać na osobnym arkuszu formatu A4 i dołączyć do wniosku jako załącznik.
Co do samego wniosku - Wniosek składamy do właściwego Wojewody - tj. na pierwszej stronie wpisujemy Do : Wojewoda Pomorski (lub inny właściwy). 

Jeżeli nie zmienialiście imion lub nazwisk, możemy wpisać NIE DOTYCZY, lub powtórzyć imię i nazwisko (info z sekretariatu Oddziału ds. Cudzoziemców). 

Jeżeli nie posiadacie numeru PESEL, po prostu napiszcie BRAK (PESEL nadaje się z urzędu dopiero przy pobycie stałym, do tego czasu można żyć na numerze paszportu i NIPie).

W części C.I. zaznaczacie punkt 7, pobyt z Obywatelem Rzeczypospolitej (i tylko ten kwadracik, tylko jeden).

W części C.II. należy w rubrykach wpisać członków rodziny i ich obywatelstwo, a także czy znajdują się na waszym utrzymaniu.

W części C.V. i C.VI. trzeba podać informację dotyczące środków na utrzymanie oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Urząd nie wymaga dokładnych danych, może to być np. "WYNAGRODZENIE ZA PRACĘ", "OSZCZĘDNOŚCI WŁASNE", a co do ubezpieczenia, "UBEZPIECZENIE PRYWATNE" (nie trzeba podawać nazwy firmy), albo "NFZ" jeżeli ktoś jest zarejestrowany. 

Część D to ramka na podpis, uważajcie żeby nie wyjść poza linię!

Podpisujemy się też u góry strony 8 (łatwo przeoczyć), jest to koniec części wniosku przeznaczonej dla aplikującego. Poniżej znajduje się jeszcze lista załączników, które należy odpowiednio opisać (i załączyć). 

ZAŁĄCZNIKI

Według karty informacyjnej Zezwolenie na pobyt czasowy dla małżonka obywatela polskiego (trzeba zjechać na dół strony i pobrać), należy do wniosku załączyć następujące dokumenty:
  • Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia 340 (numer konta w Karcie informacyjnej)
  • Opłata za wydanie karty pobytu 50 zł 
  • Cztery fotografie (opis wymogów co do fotografii w Karcie informacyjnej)
  • Kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu)
  • 2 kserokopie strony paszportu z danymi osobowymi i zdjęciem
  • Aktualny odpis aktu małżeństwa (wydany nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku)
  • Kopia dowodu osobistego małżonka (oryginał do wglądu)
Jak już skompletujecie wszystkie dokumenty (sam wniosek musi być w 2 egzemplarzach), pakujecie wszystko w zgrabną kopertę, a następnie wysyłacie na adres waszego (tego właściwego) Urzędu Województwa, do Oddziału ds. Cudzoziemców. Prosicie na poczcie o druczek do poleconego, żeby potwierdzić nadanie i najlepiej jeszcze zwrotne potwierdzenie odbioru (żółty kartonik z danymi adresata i nadawcy), a potem grzecznie czekacie na telefon/ pismo z Urzędu, który poinformuje was kiedy macie się w Urzędzie stawić w celu przedstawienia oryginałów dokumentów, złożenia linii papilarnych i ewentualnie skorygowania jakichś danych.

Niby tylko tyle i aż tyle. Bardzo stresujące zadanie. Trzymamy kciuki, wygląda na to, że wszystko da się zrobić, trzeba się tylko narobić. I nachodzić.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Małżeństwo z Brazylijczykiem w Brazylii - procedury

Bezpieczna podróż po Brazylii

Moje wielkie brazylijskie wesele - Pousada Kumaki