Między pałacami Brasilii - Vila Planalto (cz.8.) Propozycje cz. I
Propozycje,
które uważam za istotne przy budowanie nowej Vili, biorą pod uwagę jej
wyjątkowy charakter. Zakaz wysokiej zabudowań powyżej 2 pięter uważam za
właściwy, Vila powinna trwać w swoim bukolicznej skali, nie wyrastając ponad
palmy i zieleń, która powinna gęsto ją otaczać, a przy okazji zapewniać, jakże
ważny w tym klimacie – cień. Poprawienie iluminacji ulic i wzrost
bezpieczeństwa, mógłby sprawić, że mieszkańcy mniej niechętnie usunęliby z
frontów posesji wysokich murów i płotów zamykających wgląd w przestrzeń
działki. Dla funkcjonowania Vili można jednak zrobić dużo więcej, m.in. poprzez
konkursy architektoniczne, urbanistyczne i artystyczne.
Większy ruch
osób spoza Vili, turystów i osób z innych części Brasilii przeraża „rdzennych”
mieszkańców, jednak moim zdaniem zmiany społeczne, napływ nowych mieszkańców i
rotacja jaka nastąpiła na terenie Vili, sprawiła, że Vila już w tej chwili
znalazła się w pozycji dążącej do indywidualizacji i anonimowości. Nie ma
powrotu do „każdy zna każdego”, Vila wraz z działaniami podjętymi przez
mieszkańców, nielegalnymi zabudowani i brakiem działań rządowych, powoli staje
się fawelą w samym centrum miasta.
Infrastruktura
Sytuacja Vili
Planalto, choć coraz bardziej zbliżona do faweli, jest jednak odmienna z
jednego bardzo istotnego powodu. Według IBGE, Brazylijskiego Instytutu
Geografii i Statystyki, prawie 100% mieszkańców posiada dostęp do kanalizacji
sanitarnej oraz prądu. Jest to sytuacja bardzo komfortowa. Problematyczne jest
jednak odprowadzenie wody deszczowej, które w porze deszczowej
(październik-kwiecień) powoduje często wysoko stojącą wodę, zapchane odpływy i
paraliżuje ruch pieszych tworząc kałuże obejmujące duże przestrzenie ulicy.
Transport
Do Vili Planalto
prowadzą trzy zasadnicze wjazdy, jeden z nich z sygnalizacją świetlną,
pozostałe posiadają pas włączeniowy do ruchu na drodze głównej. Sytuacja
naokoło Vili także jest bardzo dobra, drogi prowadzące z obu stron w kierunku
Palacio da Alvorada są w dobrym stanie i nie są narażone na większe korki (brak
ruchu). EHT jest jednak na tyle szeroka, że powinna w sposób bezproblemowy
przyjąć zwiększenie ruchu związane z wprowadzeniem nowych funkcji na terenie
Vili, area da tutela, oraz w okolicy jeziora.
Ulice wewnętrzne
Vili są już w węższe i bardziej zaniedbane. W okolicach popularnych restauracji
w czasie lunchu bywają zastawione samochodami, nie powodują jednak większych
problemów w komunikacji i przejezdności.
Transport
publiczny jest niewystarczający i stanowi jeden z powodów odseparowania Vili od
reszty PPB. Autobus łączący Vilę z Rodoviarią jeździ rzadko. Połączenie z UnB
istnieje, ale autobus odjeżdża kilka razy dziennie. Warto rozważyć powiększenie
ilości autobusów w kierunku każdego ze skrzydeł, być może przez eixo
monumental, być może z pominięciem Rodoviarii.
Ruch pieszy i
dostępność
Chodniki na
terenie Vili są w bardzo dużym stopniu zaanektowane przez nowe, nielegalne
zabudowanie, często bez kontynuacji, z przeszkodami takimi jak drzewa,
śmietniki czy słupy oświetleniowe. Zakres widoczności z poziomu chodnika jest
ograniczony, większość z domostw ogrodzona jest wysokim murem, a słupy
oświetleniowe po zmroku dają niewiele, a przy tym nieprzyjaznego światła.
Często materiał chodnikowy jest zaaplikowany przez mieszkańców, którzy używają
w tym celu np. łamanych resztek ceramiki. W porze deszczowej ta ceramika
kompletnie uniemożliwia wykorzystanie tej przestrzeni.
Wysokie progi i brak miejscowych obniżeń powoduje brak dostępności większości obszaru Vili (poza nowymi placami, które są już zaprojektowane zgodnie z zasadami dostępności). Widok, który zapadł mi w pamięć, to mężczyzna w wieku około 40 lat na wózku inwalidzkim, poruszający się prawym pasem głównej trasy prowadzącej do pałacu – EHT. Zrezygnowanie z krawężników mogłoby ograniczyć problemy w dostępności, należałoby w tym celu na tym terenie wprowadzić ciągi pieszo-jezdne, z przestrzeniami dedykowanymi dla cyklistów i stacje rowerów miejskich.
Wzór ceramiki na
chodnikach na terenie Vili można jednak wykorzystać i przygotować swego rodzaju
atrakcję turystyczną w postaci podobnej do schodów „Calderona” w Rio de
Janeiro, przy których codziennie przewija się setki turystów.
Brasilia ma także jednego niezwykle wyjątkowego artystę – Athos Bulcao. Jego prace dekorują wnętrza w najważniejszych budynkach Federacji oraz wiele przestrzeni publicznych. Projekt przeprowadzenia trasy inspirowanej jego pracami mógłby stanowić uzupełnienie kulturowych zadań prowadzonych w tym obszarze i uatrakcyjnienie tkanki Vili.
Ściana z ceramiki Athos Bulcao, Torre de TV
Przestrzenie
publiczne
Wiele z
przestrzeni publicznych Vili z lat 80-90 dzisiaj zostało zajętych przez
nielegalne zabudowania lub niszczeje. Zostały zrewitalizowane niektóre place
miejskie, jednak nie wszystkie. Część z nich wymaga dodatkowych poprawek, w
związku z wadami projektowymi, takimi jak niewypoziomowanie przestrzeni wokół
stołów pingpongowych czy zastawienie ich otoczenia kamiennymi ławami.
Przestrzenie publiczne powinny zostać włączone w system identyfikacji
historyczno- kulturowej Vili, zawierając odniesienia do jej unikatowej historii
oraz wypełniając zadania wpólnototwórcze.
Jednym z
głównych winowajców separacji i utraty wspólnotowego charakteru dzielnicy są
wysokie i groźne mury i płoty. Stalowe, murowane, z kruszonym szkłem, pod
prądem, z drutem kolczastym. Bardzo niewiele budynków posiada ażurowe lub
transparentne ogrodzenia. Tłumaczone jest to przez mieszkańców przez wzrost
przemocy i przestępstw w tym obszarze. Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa
powinno zapewnić mieszkańcom poczucie, że obowiązkowe zlikwidowanie pełnych i
wysokich ogrodzeń nie będzie wpływało na ich jakość życia czy ryzyko
przestępstw.
Istniejące mury, które w jakiś sposób musiałyby pozostać na terenie Vili, powinny zostać zrewitalizowane, np. w formie murali ściennych. Utworzenie dzielnicy „street-art’u”, jak w Vila Madalena w Sao Paulo, pozwoliłoby Vili zaistnieć w Brazylii i na świecie, tworząc dzięki temu kolejną kartę przetargową dla tej dzielnicy. Zaproszenie brazylijskich i międzynarodowych artystów, takich jak Kobry, do projektu rewitalizacji dzielnicy, np. w tematyce epoki konstrukcji Brazylii, powinno spełnić zadania zarówno promowania historii, kultury jak i wzmocnienia poczucia identyfikacji społecznej.
żródło: http://www.cacaelassal.com.br/wordpress/cult-eduardo-kobra/
http://eduardokobra.com/muro-de-memorias/
Vila Madalena, Sao Paulo
Komentarze
Prześlij komentarz