Brazylijczycy nie gęsi i niemieckie piwo znają. Bier czyli po brazylijsku piwo.
Piwo jest drugą największą pasją Brazylijczyka. W ankiecie dla IBOPE, 77% Brazylijczyków na największą miłość wskazało piłkę nożną, 35% odpowiedziało - PIWO. (na 3 miejscu Karnawał -30%, na 7 cachaça -10%, a na 8 rodzina -9%.
W 2013 roku Brazylia produkowała około 13 miliardów piwa rocznie, dzięki czemu stała się, zaraz za Chinami (23,8% udziału w rynku - UR) i USA (13,8% UR), trzecim największym światowym browarnikiem. W 2000 roku Brazylia produkowała około 80 mld piwa rocznie, zwiększając w ciągu mniej niż 10 lat produkcję o ponad 50%, co pokrywa się ze światowym trendem. Chiny zwiększyły w tym czasie produkcję z 220 do 490 mld litrów, a Polska z 24 do 38 mld litrów.
Jeszcze w 2008 roku Brazylia była na 4-tym miejscu, produkując około 10 mld (Rosja w tym czasie blisko 11 mld), ale już rok później - Brazylia podniosła produkcję do ok. 10,5 mld (5,9% UR), Rosja natomiast spadła do 10 mld. Polska w 2009 znajdowała się na 10 miejscu, produkując 3,2 mld (1,8% UR). W rankingu na 5 miejscu uplasowała się Austria, na 27 - Czechy, na 31 - Niemcy.
Konsumpcja piwa w Brazylii konsekwentnie rosła w ciągu ostatnich lat, w 2009 roku lądując na 28 miejscu w światowym rankingu spożycia piwa per capita (59 l). Na pierwszym miejscu niezmiennie królowały Czechy - 142 l, a zaraz za nimi, cały czas powyżej 100 l, Irlandia, Niemcy i Austria. Polska uplasowała się na 10 miejscu, ze spożyciem 83,8 l.
Brazylijczycy produkują więc ogromne ilości piwa, ale nie piją go aż tak dużo (2,4 x mniej niż Czesi i 1,4 x mniej niż Polacy). Jeszcze. Światowe trendy wskazują cały czas na tendencję wzrostową, piwo już dziś jest najpopularniejszym napojem pośród Brazylijczyków. Poproszeni o wskazanie napoju, który reprezentowałby "Twarz Brazylijczyka" (Cara do Brasileiro, Ibope), browar został wybrany przez 59% ankietowanych.
Przemysł browarniczy w Brazylii daje miejsca pracy ok. 2,7 mln Brazylijczykom (1,3% z około 202 mln mieszkańców). W całej Brazylii znajdują się 53 fabryki, z czego 17 zlokalizowanych na Sudeste, (południowym- wschodzie: Sao Paulo, Rio de Janeiro, Minas Gerais, Espirito Santo) posiada ponad połowę 54,4% udziałów na brazylijskim rynku.
Spośród 2.345.378,73 $ PKB (7 na świecie), browar stanowi około 2%, dając 28 mld BRL w pensjach. Przemysł wspomaga też brazylijskich sportowców, przeznaczając na rozwój sportu ok. 400 mln BRL.
Brazylia rozpoczęła produkcję piwa pod koniec XIX wieku, i od tego czasu staje się coraz silniejszym motorem gospodarczym dla kraju. Dzisiaj rynek opiera się głównie na 4 producentach (łącznie 96% UR):
-Companhia de Bebidas das Américas (Ambev)
-Brasil Kirin (spółka zależna Kirin Holdings Company)
-Grupo Petrópolis (jedyna z 100% udziałów kapitału brazylijskiego)
-A HEINEKEN Brasil (Grupa HEINEKEN)
W 2012 producenci ci połączyli siły i założyli A Associação Brasileira da Indústria da Cerveja (CervBrasil), Brazylijskie Stowarzyszenie Branży Piwowarskiej. CervBrasil ma stanowić podstawową jednostkę w kontaktach pomiędzy branżą a rządem i społeczeństwem, a także spełniać zadania promujące przemysł, jego rozwój poprzez innowacje, a także edukację i ochronę środowiska.
Lista najchętniej kupowanych browarów przedstawia się następująco:
Oprócz browarów popularnych, jak te z listy powyżej, w Brazylii rośnie rynek piwa "artesanal", piw specjalnych, oczywiście odpowiednio droższych. Poniżej lista ciekawych brazylijskich browarów:
Tradycje piwowarskie w Brazylii są silniejsze na południu kraju, gdzie liczne są kolonie potomków imigrantów m.in. z Niemiec. W październiku można w Brazylii skoczyć na Oktoberfest do Blumenau, a w maju na PiriBier do Pirenópolis. Świadomość wyższości niemieckiego piwa jest w Brazylii tak powszechna, że niemieckie nazwy i piwne określenia (choć w niepoprawnej wymowie weiss - łajs, itd.) są tu częściej stosowane i bardziej znane niż te z języka portugalskiego. Nie zaskakuje więc liczba brazylijskich piw o niemiecko brzmiących nazwach (Baden Baden, Bamberg, Eisenbahn, etc.) Na piwo w Brasilii można skoczyć między innymi do StadtBier, bo Bier w Brazylii - znaczy piwo.
A piwo znaczy pivo, i na Pivo też można skoczyć.
W 2013 roku Brazylia produkowała około 13 miliardów piwa rocznie, dzięki czemu stała się, zaraz za Chinami (23,8% udziału w rynku - UR) i USA (13,8% UR), trzecim największym światowym browarnikiem. W 2000 roku Brazylia produkowała około 80 mld piwa rocznie, zwiększając w ciągu mniej niż 10 lat produkcję o ponad 50%, co pokrywa się ze światowym trendem. Chiny zwiększyły w tym czasie produkcję z 220 do 490 mld litrów, a Polska z 24 do 38 mld litrów.
Jeszcze w 2008 roku Brazylia była na 4-tym miejscu, produkując około 10 mld (Rosja w tym czasie blisko 11 mld), ale już rok później - Brazylia podniosła produkcję do ok. 10,5 mld (5,9% UR), Rosja natomiast spadła do 10 mld. Polska w 2009 znajdowała się na 10 miejscu, produkując 3,2 mld (1,8% UR). W rankingu na 5 miejscu uplasowała się Austria, na 27 - Czechy, na 31 - Niemcy.
Konsumpcja piwa w Brazylii konsekwentnie rosła w ciągu ostatnich lat, w 2009 roku lądując na 28 miejscu w światowym rankingu spożycia piwa per capita (59 l). Na pierwszym miejscu niezmiennie królowały Czechy - 142 l, a zaraz za nimi, cały czas powyżej 100 l, Irlandia, Niemcy i Austria. Polska uplasowała się na 10 miejscu, ze spożyciem 83,8 l.
Brazylijczycy produkują więc ogromne ilości piwa, ale nie piją go aż tak dużo (2,4 x mniej niż Czesi i 1,4 x mniej niż Polacy). Jeszcze. Światowe trendy wskazują cały czas na tendencję wzrostową, piwo już dziś jest najpopularniejszym napojem pośród Brazylijczyków. Poproszeni o wskazanie napoju, który reprezentowałby "Twarz Brazylijczyka" (Cara do Brasileiro, Ibope), browar został wybrany przez 59% ankietowanych.
Przemysł browarniczy w Brazylii daje miejsca pracy ok. 2,7 mln Brazylijczykom (1,3% z około 202 mln mieszkańców). W całej Brazylii znajdują się 53 fabryki, z czego 17 zlokalizowanych na Sudeste, (południowym- wschodzie: Sao Paulo, Rio de Janeiro, Minas Gerais, Espirito Santo) posiada ponad połowę 54,4% udziałów na brazylijskim rynku.
Spośród 2.345.378,73 $ PKB (7 na świecie), browar stanowi około 2%, dając 28 mld BRL w pensjach. Przemysł wspomaga też brazylijskich sportowców, przeznaczając na rozwój sportu ok. 400 mln BRL.
Brazylia rozpoczęła produkcję piwa pod koniec XIX wieku, i od tego czasu staje się coraz silniejszym motorem gospodarczym dla kraju. Dzisiaj rynek opiera się głównie na 4 producentach (łącznie 96% UR):
-Companhia de Bebidas das Américas (Ambev)
-Brasil Kirin (spółka zależna Kirin Holdings Company)
-Grupo Petrópolis (jedyna z 100% udziałów kapitału brazylijskiego)
-A HEINEKEN Brasil (Grupa HEINEKEN)
W 2012 producenci ci połączyli siły i założyli A Associação Brasileira da Indústria da Cerveja (CervBrasil), Brazylijskie Stowarzyszenie Branży Piwowarskiej. CervBrasil ma stanowić podstawową jednostkę w kontaktach pomiędzy branżą a rządem i społeczeństwem, a także spełniać zadania promujące przemysł, jego rozwój poprzez innowacje, a także edukację i ochronę środowiska.
Lista najchętniej kupowanych browarów przedstawia się następująco:
- SKOL, Ambev. Pilsen, 4,7%. Oprócz 1 miejsca w Brazylii, 5 miejsce na świecie.
- Brahma, Ambev. Pilsen, 4,8%. Także 9 miejsce na świecie.
- Antarctica, Ambev. Pilsen, 4,7%.
- Nova Schin, Brasil Kirin. Pilsen,4,7%. Ma bardzo złą reputację jak chodzi o smak, jednak Brazylijczycy i tak piją go bardzo dużo.
- Kaiser. Heineken Brasil. Pilsen, 4,5%.
- Itaipava, Grupo Petrópolis. Pilsen, 4,5%.
- Crystal, Grupo Petrópolis. Pilsen, 4,5%.
- Devassa Loura, Brasil Kirin. Pilsen, 4,8%.
- Sol, Heineken Brasil. Pilsen, 4,3%.
- Bohemia, Ambev. Pilsen, 5,0%. "Najstarsze" piwo w Brazylii, produkowane początkowo przez Cervejaria Bohemia, założonej w 1853 roku.
Oprócz browarów popularnych, jak te z listy powyżej, w Brazylii rośnie rynek piwa "artesanal", piw specjalnych, oczywiście odpowiednio droższych. Poniżej lista ciekawych brazylijskich browarów:
- Amazon Beer. Często z owocowym, amazońskim dodatkiem, np. Cerveja Forest Bacuri, z owocem bacuri.
- Baden Baden. W różnych wydaniach, też "czekoladowym". Otrzymały wiele nagród na różnych festiwalach, m.in. World Beer Awards, International Beer Challange i innych.
- Bamberg. Nagrody na festiwalach World Beer Awards, International Beer Challange, Australian International Beer Awards, i innych.
- Bierland Vienna. Bazujące na Vienna Lager, otrzymało nagrody m.in. na European Beer Star, World Beer Awards, Global Craft Beer Award.
- Colorado Appia. Na miodzie pomarańczowym. Nagrody na Fevstival Brasileiro da Cerveja 2013-2015.
- Eisenbahn. W różnych odsłonach i z wieloma nagrodami: World Beer Cup, World Beer Awards, International Beer Challange i innymi.
- Goettlich Divina! Z dodatkiem amazońskiej guarany, nagrody na South Beer Cup w Blumenau.
- Ogre Beer. Piwo dla dorosłych ogrów. Nagrody w Blumenau na Festival Brasileiro da Cerveja.
- Waels Petroleum. Ciemne, bardzo mocne (12%) piwo z aromatem czekolady belgijskiej, kawy i karmelu.
Tradycje piwowarskie w Brazylii są silniejsze na południu kraju, gdzie liczne są kolonie potomków imigrantów m.in. z Niemiec. W październiku można w Brazylii skoczyć na Oktoberfest do Blumenau, a w maju na PiriBier do Pirenópolis. Świadomość wyższości niemieckiego piwa jest w Brazylii tak powszechna, że niemieckie nazwy i piwne określenia (choć w niepoprawnej wymowie weiss - łajs, itd.) są tu częściej stosowane i bardziej znane niż te z języka portugalskiego. Nie zaskakuje więc liczba brazylijskich piw o niemiecko brzmiących nazwach (Baden Baden, Bamberg, Eisenbahn, etc.) Na piwo w Brasilii można skoczyć między innymi do StadtBier, bo Bier w Brazylii - znaczy piwo.
A piwo znaczy pivo, i na Pivo też można skoczyć.
Komentarze
Prześlij komentarz